onsdag 9. november 2011

TEMA FOTO, MED VEKT PÅ FORM, LYS & SKYGGE

         Kunnskapsmål under Kunst 5. – 7. kl :
            SAMTALE om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid med bilde og skulptur.
         Lokale læringsmål:
            Elevene skal ved hjelp av et utvalgt bildemateriale samtale om hva det er DE ser og opplever i bildene.
            Elevene skal muntlig bruke uttrykk som beskriver formen på det DE ser i det utvalgte bildematerialet, og de skal også beskrive hvordan DE opplever at formale virkemidler som lys og skygge er brukt i bildene. Elevene skal så anvende denne bakgrunnskunnskapen i en egen foto-oppgave.


                                                                            FRONTBELYSNING
                                                        45 GRADERS SIDELYS
                                                        90 GRADERS SIDELYS
                                                                 MOTLYS
                    TA MED DEG ET KAMERA UT I NÆROMRÅDET.
                                        1. Ta et bilde hvor du skal bruke frontbelysning.
                                        2. Ta et bilde hvor du skal bruke 45 graders sidelys.
                                        3. Ta et bilde hvor du skal bruke 90 graders sidelys.
                                        4. Ta et bilde hvor du skal bruke motlys.
                                     Felles stikkord for alle bildene: form, lys og skygge.
                                     Bildene lagres på din egen mappe på datarommet.
                                     Du skal vise bildene dine for resten av gruppa og prøve å
                                     bruke uttrykk som beskriver formen på det DU ser i bildene dine, og du
                                     skal også beskrive hvordan DU opplever at lys og skygge er brukt i
                                     bildene.
                                                       Lykke til med oppgaven J Siri
            PS! FOR LÆRER:  LAG EN POWER POINT SOM VISER ELEVENE MASSE ULIKE TYPER FORMER, HVA KAN ELEVENE FINNE AV FORMER UTE PÅ MOTIV-JAKT? HUSK Å TENK BELYSNING NÅR DET FOTOGRAFERES :) TA GJERNE BILDER SELV I NÆRMILJØET AV ULIKE TYPER FORMER, OG BENYTT DEG AV DE ULIKE TYPENE BELYSNING :) GOD MOTIV-JAKT ALLE SAMMEN :)
            SKAL DU BRUKE OPPGAVEN I UNDERVISNING, OG DET SKAL VÆRE EN AVSLUTTENDE OPPGAVE FOR ET TEMA, MÅ DU LAGE ET VURDERINGSSKJEMA HVOR DU PLOTTER INN KRITERIENE I OPPGAVEN. DA BLIR DET MER KONKRET FOR ELEVEN OG DEG Å HOLDE OVERSIKT OVER HVORDAN DET LIGGER AN MED MÅLOPPNÅELSEN!
                               

4 kommentarer:

  1. Deilig konkret oppgave, med klare mål. Flott bruk av bold skrift for å presisere hva elevene skal gjøre.

    SvarSlett
  2. Så fin, grundig og tydelig oppgave! Måtte sola være på lærerens side den dagen oppgaven skal gjennomføres.

    SvarSlett
  3. Ja, denne er ikke til å misforstå! Bare å sette igang!

    SvarSlett
  4. Kjempe bra oppgave, dette kan du, tydelig og klart hva elevene skal gjøre, lykke til

    SvarSlett